Recenzie “Kinetoterapia prin joacă”, autor Kovacs Andrea, kinetoterapeut

*Articol publicat în data de 12 februarie 2021

Întârzieri în dezvoltarea neuromotorie pot apărea atât la copiii născuți la termen, dar mai ales la cei aflați într-o categorie de risc, cum este prematuritatea. Acești copii au nevoie de îngriji speciale atât din partea medicilor, cât și a părinților, uneori zi de zi sau an de an. Gimnastica medicală tratează numeroase afecțiuni prin intermediul programelor de exerciții terapeutice, alcătuite individual în funcție de afecțiune și de evoluția sau involuția acesteia.

Ca mamă de prematur, am conștientizat încă de la început importanța tratamentului kinetoterapeutic, în recuperarea și dezvoltarea abilităților motrice normale ale băiețelului meu. Pe lângă exercițiile de recuperare realizate de un specialist, este foarte importantă și stimularea, din punct de vedere motric pe care noi o putem face acasă cu bebelușii.

Cartea ”Kinetoterapie prin joacă” de Kovacs Andreea, vine în ajutorul părinților cu un set de 60 exerciții de dezvoltare a motricității bebelușilor până la 9 luni care pot fi executate acasă, fără aparate speciale de gimnastică. Cartea beneficiază de o grafică foarte frumoasă și sensibilă și găsim chiar și niște cântecele pe care le putem fredona în timp ce lucrăm cu cel mic. Exercițiile prezentate vizează ridicarea capului, statul pe burtă, rostogolirea și târârea, dar și legănarea bebelușului.

În prima parte a cărții, autoarea ne oferă nouă, părinților, informații importante privind fazele dezvoltării motorii ale bebelușilor până la 9 luni, despre momentul oportun pentru consultarea unui specialist în kinetoterapie, precum și ce metode de kinetoterapie pediatrică sunt folosite în practica de specialitate. Tot în prima parte a acestei lucrări, am găsit și informații referitoare la rolul pe care îl are îmbrăcămintea bebelușului în libertatea lui de mișcare, precum și sfaturi privind poziția corectă a corpului sugarilor în timpul somnului.

Cartea este apoi structurată pe 6 capitole:

• primul capitol prezintă 10 exerciții referitoare la ridicarea și menținerea capului de către bebeluș, din diverse posturi ale corpului;
  • al doilea capitol conține 10 exerciții care ajută la poziționarea corectă pe burtă, cu spijin pe antebrațe a bebelușului; executarea corectă a acestei poziții ajută mai târziu la rostogolire și/sau târâre;
  • capitolele III și IV prezintă seturi de câte 10 exerciții privind rostogolirea și târârea, acestea fiind primele forme de deplasare ale bebelușului;
  • capitolele V și VI ne aduc în prim-plan rolul important al legănării sugarului și ne oferă seturi de câte 10 exerciții ce pot fi folosite ca un stimul suplimentar celorlalte prezentate anterior.

Pentru o realizare cât mai corectă a acestor exerciții, fiecare descriere este însoțită de ilustrații ajutătoare, iar autoarea specifică și de câte ori trebuie să repetăm un exercițiu, precum și timpul necesar de menținere a posturii respective. De asemenea, în fiecare capitol este indicată și vârsta la care bebelușul ar trebui să își formeze aceste deprinderi.

Un punct forte al acestei cărți îl reprezintă planurile de antrenament, pentru două săptămâni fiecare, prezentate la sfărșitul fiecărui capitol. Acestea conțin alternarea pe zile a exercițiilor și sunt foarte utile părinților.

Un aspect important de care cred că ar trebui ținut cont pe viitor de către alți specialiști care doresc transmiterea informațiilor către părinți, ar fi folosirea unui număr cât mai mic termeni de specialitate, deoarece părinții care nu au cunoștințe medicale, întâmpină dificultăți în înțelegerea acestora și implicit în aplicarea corectă a exercițiilor propuse. Iată exemplificarea unor termeni din această carte:

Explicații suplimentare pag. 40

Este important ca bebelușul să fie pus pe o suprafață moale doar pentru a evalua daca cel mic încarcă suprafețele de sprijin, în cazul de față antebrațele. Practic presiunea cu care se împinge în antebrațe trebuie să fie mai mare decât greutatea lor (antebrațelor) pentru a se produce sprijin.

Explicații suplimentare pag. 43

Se explică dinamica mișcării de la umăr la cot, cu degetul mare pe partea laterală a brațului iar arătătorul pe partea din fața a brațului, iar mișcarea se execută de la nivelul umărului până la cot, cu aceste 2 degete.

Explicații suplimentare pag. 58

Se refera la faptul că părintele se așează în spatele copilului și el practic urmărește în dinamică partea din spate a brațelor, orientându-se după axul brațelor văzut din spate, și continuând mișcarea pe partea laterală a antebrațelor până la mână.

Având în vedere că am trecut cu băiețelul meu prin toate etapele de dezvoltare motrică de până la 9 luni, cred ca această carte nu ar trebui să le lipsească părinților care, din diverse motive, trebuie sa apeleze pentru bebelusii lor la tratamentul kinetoterapeutic.

Mulțumim Editurii Casa pentru că ne-a dăruit 50 de cărți pe care noi le putem dărui mai departe părinților. Dacă sunteți părintele unui copil prematur sau îndelung spitalizat la naștere și vă doriți această carte pentru a vă ajuta puiul, scrieți un mail pe corina.croitoru@arnis.ong, iar noi vă putem oferi cartea, în limita stocului nostru disponibil.

Autor: Ionela Badalache, mama lui Luca (prematur născut în săptămâna 25 de gestație), voluntar ARNIS.

“Dragi părinți, nu vă temeți atunci când este indicată kinetoterapia ca procedură pentru recuperarea medical, copilului vostru. Mi s-a întâmplat și mie, dar și altor părinți, neștiind ce exerciții presupune, neștiind cât de mult îl ajută și că, indiferent de diagnostic, îi dă practic copilului șansa de a putea recupera întârzierile motrice și a se bucura de viață. Ajutați-l zi de zi, faceți kinetoterapie prin joacă, acasă, alături de kinetoterapia făcută de specialiști, implicați bunicii, frățiorii, și ajutați-vă bebelușul să descopere lumea! E cea mai importantă investiție pe care o puteți face în copilul vostru!” Corina Croitoru – Membru fondator și Președinte Asociația Română pentru Nou-născuții Îndelung Spitalizați – ARNIS.

EDITURA CASA

EDITURA CASA

Editura Casa a luat ființă și există pentru ca oamenii întreprinzători şi creativi să aibă un punct de pornire în toate proiectele lor. Venind în sprijinul dezvoltării şi răspândirii conceptului „do-it-yourself”, editura noastră îşi propune să completeze și să diversifice oferta de carte practică existentă în prezent pe piaţa editorială din România.

Având deja numeroase titluri publicate, din domenii variate ca hobby, grădinărit, sport, artă, gastronomie, construcții și amenajări interioare, fotografie sau sănătate și frumusețe, editura noastră continuă să-și îmbogățească anual colecțiile cunoscute deja în toată ţara – Idei creative, Meșterul priceput, Micul atelier, Universul fotografiei digitale, Grădina noastră, Cămara bunicii, Ace dibace,precum și câteva colecții consecrate deja, pentu cei mai mici cititori:

Prietena mea Conni” – Lumea văzută prin ochii lui Conni seamănă izbitor de mult cu cea în care trăiește micuțul cititor.

Seriile de cărți cartonate integral cu clapete care, odată deschise, dezvăluie taine, scot la iveală situații comice sau explică detalii captivante. Calitatea ilustrațiilor este excelentă, textul prietenos și accesibil – o idee minunată pusă în practică cu grijă pentru cei mici.

Seria care a făcut furori în toată lumea și continuă să îi susțină pe cei mai mici cititori în primele hoinăreli printre pagini: „Hoinari prin anotimpuri” – cărți de povestit, observat, căutat și găsit.

Cărțile Editurii Casa sunt disponibile în majoritatea librăriilor și magazinelor de specialitate din marile orașe ale țării, în magazinele și librăriile online, dar și pe site-ul edituracasa.ro

Elena Căpușan, editor media Editura Casa

Mic Dicționar explicativ de termeni folosiți în Kinetoterapie

• Centura scapulară = structura osoasă ce leagă membrele superioare (brațe) de trunchi, ce este formată din clavicule și omoplați.
  • Decubit ventral = culcat pe burtă
  • Decubit dorsal = culcat pe spate
  • Musculatura paravertebrală = ansamblul de mușchi ce se află de o parte și de alta a coloanei vertebrală, cu rol în susținerea posturii verticale a corpului și în mișcarea intersegmentară în toate planurile.
  • Axul longitudinal al corpului = linia imaginară ce separă corpul în două părți (stânga și dreapta), din creștetul capului până în suprafața de sprijin a corpului între cele două picioare.
  • Sistem vestibular = este reprezentat de totalitatea elementelor urechii interne (utriculă, saculă, canale semicirculare etc), cu rol în menținerea echilibrului și a poziției în spațiu a corpului.
  • Ridicarea si mentinerea capului contra gravitatiei din decubit = se referă la ridicarea capului de pe burtică, cu sprijin pe coate sau palme.